Her dergi, okuyucusu için fırından çıkmış ekmek kadar mühimdir zannımızca. Bizler bu fırında; her bir kelamın, un taneleri kadar kıymetli olduğunu öğrendik ustalarımızdan. Elinizde tuttuğunuz bu dergi, fırınımızdan çıkan ilk nimet.
Bu derginin hazırlanmasında engin tecrübeleriyle önümüzde ışık olan ustalarımızdan bir kısmının derslerimizde altını çizdikleri hususları sizlerle paylaşmaktan mutluluk duyuyoruz.
YUSUF TEMİZCAN
BAŞTAN SONA DERGİCİLİK
Dergi nasıl inşa ediliyor?
- Bir, genel yayın yönetmeni vardır. Kararları veren fakat işleyişte pasif kalan kişidir. Eli daima ekibin üstündedir.
- Yayın kurulu ekibi olur ve burada kişi sayısı değişebilir.
- Yayın kurulu, dergi içeriğine karar verir.Editör kararları uygulamakla sorumludur. Yazı işleri ekibi ile birlikte çalışır.
- Tasarımcı vardır. Dergiye bağlı olarak danışman olabilir. (Hukuk danışmanı vs.)
- Yazmak için hayret et, merak et, dikkat et!
AHMET MURAT ÖZEL
DENEME YAZILARINDA İÇERİK VE ÜSLUP
Denemede iddialar vardır ancak bunları makale türündeki gibi kanıtlamaya ihtiyaç duymayız. Disiplinli bir söyleşi gibidir. Kendi tecrübelerimizden yararlanarak, okuyucu ile senli benli bir ilişki kurar ve bu çerçevede düşünsel bir yolculuk yaparız.
Deneme kendi içinde türlere ayrılır:
- İsmet Özel, Sezai Karakoç, Nuri Pakdil gibi yazarların yazdığı; siyasi, teorik, fikri bir bildirisi olan denemeler.
- Anı ağırlıklı olan, onun etrafında gelişen denemeler.
- Felsefi içeriğe sahip denemeler.
Biz hangi türde yazıyorsak, üslubumuz o tür etrafında gelişir.
SELİM TİRYAKİOL
YAZI NASIL DEMLENİR?
Tipik bir akademik yazının bölümleri: giriş, amaç, yöntem, bulgular, tartışma, sonuç. Bu başlıklar değişim gösterebilir ancak içerik değişmemeli. Özellikle tez aşaması geçtikten sonra çalışmanızı kitap haline getirmek istiyorsanız ilgi çekici başlıklar koyabilirsiniz.
MEHMET NURİ YARDIM
RÖPORTAJ NASIL YAPILIR?
- Tanınmış kişiler, sıradan insanlar, mekanlar ve olaylarla ilgili incelemeler ve araştırmalar sonucunda, soru ve cevaba dayalı röportaj türü ortaya çıkar. Yalnızca soru cevaba dayalı da olabilir. Bunun yanında gazetecinin izlenimlerini aktarması şeklinde de olabilir.
- Röportaj gazeteciliğin en önemli birimlerinden biridir. Haberden ayrılan özelliği yorum içermesidir.
- Tasvirci ve açıklayıcı dil kullanmalısınız. Aslında bir bakıma çok cepheli bir dili vardır.
- Çok iyi bir araştırmacı ve gözlemci olmalıyız. Röportaj sırasında gözlem yeteneğimiz sayesinde yeni sorular sorabiliriz.
- Alınan bilgiler okuyucuya olduğu gibi aktarılmalıdır.
DR. ABDULLAH UÇAR
YAZMANIN SWOT ANALİZİ
Yazı neden önemlidir? Yazının sağladığı avantajlar nelerdir? Yazarsak ne kazanırız, yazmazsak ne kaybederiz?
- Yazı, okura kazandırılmış ömürdür.
- Yazı sanattır, sanat olan yazı; yazarı da okuyanı da inceltir.
- Yazı, önce yazarını eğitir.
- Yazı okura sunulan bir akıl ve gönül ikramıdır, ev sahibini de misafiri de sevindirir.
- Yazmayan unutur, unutan unuttuğunu da unutur, unutandan korkulur.
TÜLAY GÖKÇİMEN
YAZININ RUHU
- Zamanın dünyasında gözümüzün her an her şeyi görebilme ihtimali var. Zihnimiz bu kadar meşgul oluyorken aşina olmayı, hissetmeyi bir kenara bırakıyoruz. Bu da yapacağımız işin ruhunu alıp götürüyor. Bakman gerekene bak ve hisset.
- Ruhuna kavuştuğun işin peşini bırakamazsın zaten.
AYŞEGÜL GENÇ
DERGİCİLİKTE HİKAYE YAZIMI
Sözle neyi anlatacağız?
Bu çağda en büyük derdimiz iyiliği yerinden etmemek olmalıdır. İyiliğin olduğu her yer merkezidir. Dürüstsen iyiliğin merkezindesin. İyi neredeyse onu başköşeye koyacak ve onu anlatacağız.
Biz hangi türde yazıyorsak, üslubumuz o tür etrafında gelişir.
EROL ERDOĞAN
YAZI NASIL DEMLENİR?
Yazmaya başlamadan önce fikrimizi kalbimizde ve zihnimizde demlemeliyiz. Fikir oluştuktan sonra yazmaya geçmeliyiz.
Üç aşama vardır:
*Fikri demlemek *Yazarken demlenmek *Yazıyı demlemek
MEHMET LÜTFİ ARSLAN
DERGİ YAZILARINDA HANGİ KAYNAKLARDAN, NASIL İSTİFADE EDİLİR?
Niye dergi çıkarıyoruz?
- Eğer bizim sözümüzü söyleyen yok diyorsanız, seferiniz mübarek olsun. Ancak gerçekten sözünüzün söylenmediğinden emin olmalısınız.
- Alkışa değil, zora talip olmalıyız. Yaptığınız işin benzerine rastlayabilirsiniz. Sonuçta ‘‘Gök kubbe altında söylenmeyen söz yoktur.’’
YILDIZ RAMAZANOĞLU
YAZMANIN BAHÇESİ OKUMAK
Okumak, yalnızca eline kalem alarak bir sayfanın altını çizmekten ibaret değildir. En geniş anlamıyla hayatı okumaktan bahsedebiliriz.
İSMAİL KILIÇARSLAN
NE YAPMAYACAĞINI BİLMEK: DERGİCİLİK
Dergilerin kırmızı çizgileri olmalı. Ne yapmayacağını bilmek, ne yapacağını bilmek kadar önemlidir. Yani insanlar sizin kırmızı çizgilerinizin, sınırlarınızın olduğunu bilmeli.